Τετάρτη, Μαΐου 23, 2012

Στα ίχνη της γραμμής του Διονύσου (ποδηλατική διαδρομή)

Η σιδηροδρομική γραμμή Κηφισιάς - Στροφυλίου - Διονύσου, μέρος του δικτύου της εταιρίας των "Σιδηροδρόμων Αττικής", λειτούργησε από το 1885 ως το 1938, οπότε και έπαψε τη λειτουργία της μαζί με όλο τον κλάδο της γραμμής από το Νέο Ηράκλειο ως την Κηφισιά. Ο κύριος ρόλος της ήταν η μεταφορά μαρμάρων από τα λατομεία της Αγγλικής Εταιρείας Μαρμάρου στον Διόνυσο. Η μεταφορά των μαρμάρων ως την Κηφισιά γίνονταν με ατμομηχανές της εταιρίας ενώ από την Κηφισιά ως την πλατεία Αττικής αναλάμβαβαν δράση οι ατμομηχανές των Σιδηροδρόμων Αττικής. Εκεί γίνονταν η μεταφόρτωση σε φορτηγά αυτοκίνητα. Οι μεταφορές μαρμάρων γίνονταν κατά τις βραδυνές ώρες. Η γραμμή είχε αραιή επιβατική κίνηση ως το σταθμό του Στροφυλίου (1 χλμ βορείως της Κηφισιάς) ενώ περιστασιακά κυκλοφορούσαν εκδρομικοί συρμοί ως το Διόνυσο. Σχεδόν πάνω στο ίχνος της εγκαταλειμένης γραμμής επεκτάθηκε η γραμμή Πειραιάς - πλατεία Αττικής των ΕΗΣ (σήμερα ΗΣΑΠ) η οποία έφτασε στην Κηφισιά το 1957. Το 1957 καταργήθηκε οριστικά και ο κλάδος Αγίων Αναργύρων - Νέου Ηρακλείου - Λαυρίου (βλ. εδώ) κλείνοντας οριστικά το κεφάλαιο των Σιδηροδρόμων Αττικής. Το δίκτυο των Σιδηροδρόμων Αττικής στην πλήρη του ανάπτυξη είχε μήκος 76 χλμ. Περισσότερα για την ιστορία των σιδηροδρόμων Αττικής μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου.

Ποδηλατόδρομος στην οδό Στροφυλίου.
Στο ξεκίνημα: Στροφυλίου και Όθωνος.
Ο παλιός σταθμός του Στροφυλίου πίσω από τη μάντρα μιας βίλας (!) στη συμβολή με την οδό Μπενάκη.

 Σήμερα, η γραμμή Κηφισιάς - Διονύσου έχει αποξηλωθεί και στο μεγαλύτερο τμήμα της έχει αντικατασταθεί από δρόμους γενικά ήπιας κυκλοφορίας, όπως η οδός Στροφυλίου στην Κηφισιά, η οδός Γεωργίου Παπανδρέου στη Νέα Ερυθραία και η οδός Ρόδων στην Εκάλη. Πρόσφατα, από τους δήμους Κηφισιάς και Νέας Ερυθραίας, έχει κατασκευαστεί ποδηλατόδρομος κατά μήκος του μεγαλύτερου μέρους της διαδρομής,  ο οποίος συνδέει την Κηφισιά με τη Νέα Ερυθραία και την Εκάλη. Ο ποδηλατόδρομος αυτός, παρότι δεν είναι των καλύτερων προδιαγραφών (σε πολλά σημεία, ειδικά στην Εκάλη, ο ποδηλατόδρομος είναι ουσιαστικά το πεζοδρόμιο βαμμένο κόκκινο...), παρότι έχει χλευαστεί (πολύ άδικα κατά τη γνώμη μου) από την κα Κανέλλη και τον κ. Λαζόπουλο (βλ. εδώ και εδώ), αποτελεί μια πολύ καλή εναλλακτική για πρόσβαση στο Διόνυσο με το ποδήλατο από την Κηφισιά. Έτσι, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα μεταφοράς ποδηλάτου με τον ΗΣΑΠ, αποτελεί μια πολύ καλή λύση για ξεκούραστη ποδηλατική βόλτα μήκους περίπου 9 χλμ για όλους τους Αθηναίους (αυτό το "όλους" νομίζω ότι δεν έχουν καταλάβει οι κ. Λαζόπουλος και Κανέλλη). Η βόλτα μπορεί να συνδυαστεί και με επίσκεψη στα αποκατεστημένα λατομεία του Διονύσου (βλ. προηγούμενη ανάρτηση και εδώ).


Χρειάζεται λίγη προσοχή στα ακόλουθα σημεία:
  • Στη διασταύρωση Στροφυλίου και Ιωνίας, ο ποδηλατόδρομος σταματά. Συνεχίζουμε τη Στροφυλίου ως τη Χαριλάου Τρικούπη.
  • Επειδή η Στροφυλίου διασχίζει την λεωφόρο Ελ. Βενιζέλου σε σημείο που δεν υπάρχει φανάρι, καλύτερα να ακολουθήσουμε τη Χαριλάου Τρικούπη δεξιά, και στο φανάρι της Ελ. Βενιζέλου να κάνουμε αριστερά για να περάσουμε απέναντι από το φανάρι. Στον πρώτο δρόμο κάνουμε δεξιά και είμαστε ξανά στην οδό Στροφυλίου.
  • Στην Εκάλη, ακολουθούμε την οδό Ρόδων, η οποία έχει πολύ φαρδιά νησίδα (πρώην γραμμές). Στη συμβολή της με την οδό Αηδόνος αρχίζει να κατηφορίζει. Δεν ακολουθούμε την κατηφόρα αλλά κάνουμε λοξά δεξιά ακολουθώντας την οδό Αηδόνος.
  • Στη συμβολή της Αηδόνος με τη Θέτιδος, συνεχίζουμε στην ίδια κατεύθυνση ακολουθώντας την προέκταση της Αηδόνος (χωματόδρομος μέσα στο δάσος).
Παρακάτω, ο χάρτης της διαδρομής στο Wikiloc:



Παρακάτω, όλο το άλμπουμ φωτογραφιών στο Picasa:

Δεν υπάρχουν σχόλια: