Τετάρτη, Αυγούστου 31, 2011

Η μεγάλη ληστεία του τρένου αλά Ελληνικά

Μετά τη σχεδόν πλήρη αποψίλωση του δικτύου του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο από δρομολόγια και προσωπικό, έγινε το αναμενόμενο: έξι ολόκληρες μηχανές και 10 έμφορτα βαγόνια που ήταν αφημένα στη γραμμή Καβάσιλα - Κυλλήνη εξαφανίστηκαν, μαζί με τις ράγες που υπήρχαν απο κάτω τους! Το θέμα ξεκίνησε να συζητιέται σε φόρουμ φίλων του σιδηροδρόμου εδώ και ημέρες και σήμερα δημοσιεύτηκε το σχετικό άρθρο στο Βήμα. Αναδημοσιεύω το σχετικό άρθρο ολόκληρο καθώς είναι ενδεικτικό για το τι πρόκειται να συμβεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας (όχι μόνο το "ανενεργό") στο επόμενο χρονικό διάστημα. Οι υπογραμμίσεις είναι δικές μου.

Η μεγαλύτερη ληστεία σιδηροδρομικού υλικού στην ιστορία του ΟΣΕ, αποτέλεσμα της αναστολής λειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Πελοπόννησο, διεξαγόταν συστηματικά στην Ηλεία εδώ και έναν χρόνο, χωρίς κανείς να πάρει χαμπάρι.

Μέχρι πριν από μερικές ημέρες, όταν όπως καταγγέλουν φίλοι του σιδηρόδρομου έκπληκτοι ανακάλυψαν στο Καρδιακαύτι της Ηλείας την πιο εκτεταμένη κλοπή τροχαίου υλικού και σιδηροδρομικής υποδομής, που έχει σημειωθεί ποτέ σε... καιρό ειρήνης. Εκατοντάδες τόνοι μετάλλου, ολόκληρες ντιζελάμαξες έκαναν φτερά!

Επί έναν ολόκληρο χρόνο η μαφία του σκραπ τεμάχιζε και διέλυε συστηματικά ντιζελάμαξες, βαγόνια και σιδηροτροχιές, που ήταν εγκαταλειμένα από τον ΟΣΕ στην γραμμή Καβάσιλα - Κυλλήνη, με σκοπό την εκποίησή τους.

Η δύσκαμπτη, όμως, λειτουργία του ΟΣΕ δεν επέτρεψε την άμεσή κινητοποίησή του για να σωθεί η περιουσία του, αν και αυτό αποτελούσε από τους βασικούς στόχους του επιχειρησιακού του προγράμματος.

«Φαγώθηκαν» λίγο λίγο

«Κομματάκι - κομματάκι» οι επιτήδειοι διέλυσαν έξι ολόκληρες ντιζελάμαξες Mitsubishi, βάρους 50 τόνων η κάθε μία, αδιευκρίνιστο προς το παρόν αριθμό βαγονιών, και δεκάδες μέτρα σιδηροτροχιάς κάτω από τη μύτη των κατοίκων, του ΟΣΕ και του κράτους!

Οι συγκεκριμένες μηχανές ελιγμών είχαν αγοραστεί το 1967 και χρησιμοποιούνταν τόσο σε επιβατικές όσο και εμπορευματικές μεταφορές, ήταν ιδιαίτερα δυνατές και έφταναν ταχύτητα 90 χλμ. ανά ώρα. Μάλιστα, κάποιες εξ αυτών των μηχανών παρέμεναν ακόμη ενεργές.

Όπως εξηγούν φίλοι του σιδηροδρόμου που ανακάλυψαν το περιστατικό και κινητοποίησαν τον ΟΣΕ και τις αρχές, το υλικό είχε αφεθεί σε μία επί εικοσαετία εγκαταλειμένη γραμμή και η λεηλασία του ήταν αναμενόμενη, ύστερα και από τις ομαδικές μετατάξεις σιδηροδρομικών στην ευρύτερη περιοχή, στην οποία ανεστάλη παντελώς η λειτουργία (και ο έλεγχος) του σιδηροδρόμου.

Μάλιστα, επιτήδιοι με την ίδια μέθοδο είχαν αποπειραθεί να τεμαχίσουν τροχαίο υλικό στο ίδιο σημείο και πριν από λίγους μήνες, όμως λόγω της ύπαρξης καυσίμου σε κάποια από τις ντιζελάμαξες εκδηλώθηκε πυρκαϊά, εξαιτίας της οποίας η λεηλασία αποτράπηκε. Ωστόσο, παρά το περισταστικό, η διοίκηση του ΟΣΕ δεν προνόησε να προστατέψει την περιουσία της στην περιοχή, η οποία ανέρχεται σε περισσότερα από 80 βαγόνια, διάσπαρτα στο δίκτυο.

Εκποιητέο απ' το 2007 υλικό

Πηγές των σιδηροδρόμων εξηγούν ότι το κλεμμένο τροχαίο υλικό είχε κηρυχθεί εκποιητέο το 2007, όταν και αποσύρθηκε από την Πάτρα στο συγκεκριμένο σημείο, έπειτα από και τις διαμαρτυρίες του δήμου Πατρέων και την εντολή του τότε υπουργού Μεταφορών, κ. Μ. Λιάπη.

Το τροχαίο υλικό είχε χαρακτηριστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ ως εκποιητέο, όμως, λόγω του σκανδάλου που ξέσπασε το 2008, με την πώληση υλικού για σκραπ από υπάλληλο του Οργανισμού για λογαριασμό του, κάθε σχετική συναλλαγή έχει σταματήσει και παραμένει έκτοτε «παγωμένη».

Σύμφωνα με εγκύκλιο του ΟΣΕ, το προς εκποίηση τροχαίο υλικό πρέπει να φυλάσσεται σε επιτηρούμενο χώρο. Ωστόσο, καθώς με τον πρόσφατο νόμο για τον σιδηρόδρομο, πραγματοποιήθηκαν εκατοντάδες μετατάξεις σιδηροδρομικών, δημιουργήθηκαν μεγάλα κενά στη λειτουργία του ΟΣΕ, χωρίς να έχει ληφθεί πρόνοια για τα περιουσιακά στοιχεία του.

Το 2001 η τελευταία πώληση

Η τελευταία πώληση τροχαίου υλικού του ΟΣΕ για σκραπ έγινε το 2001, με μέση τιμή τα 1.250 ευρώ ανά βαγόνι. Πάντως, όπως εξηγούν ειδικοί, το υλικό που είναι σήμερα εκποιητέο, δεν σημαίνει ότι κατ' ανάγκη θα διοχετευθεί στα διαλυτήρια. Οπως αναφέρουν υπάρχει ζήτηση από χώρες που διαθέτουν μετρικό δίκτυο, όπως αυτό του Μοριά και επιπλέον τέτοιο υλικό σπανίζει στις διεθνείς αγορές, κατά συνέπεια ο ΟΣΕ θα μπορούσε να εκμεταλλευθεί οικονομικά αυτή την ιδιαιτερότητα.

Η μεγάλη ληστεία του τρένου, όπως φαίνεται ότι θα μείνει στα ελληνικά σιδηροδρομικά χρονικά δανειζόμενη τον τίτλο της ταινίας αυτή η ιστορία, φαίνεται έστω και αργά να «ξυπνάει» τον ΟΣΕ. Πέρα από τις σχετικές έρευνες, που είναι περισσότερο θέμα της Αστυνομίας, ο Οργανισμός ετοιμάζεται τώρα να κινήσει τις διαδικασίες για την προστασία της υπόλοιπης περιουσίας του με μετακίνηση του υλικού σε ασφαλές σημείο και ακολούθως την εκποίησή του.

Τα κρούσματα κλοπών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, το οποίο η κυβέρνηση του ΔΝΤ κατακρεούργησε με όρους Λατινικής Αμερικής, είναι πολλά. Ενδεικτικά αναφέρω:
  • Την πλήρη κλοπή του καλωδίου ηλεκτροκίνησης από την Αθήνα ως την Τιθορέα από συμμορίες αθιγγάνων της περιοχής και όχι μόνο. Το καλώδιο δεν ήταν υπό τάση.
  • Κλοπή καλωδίων υπό τάση (!) σε γραμμή με μεγάλη κυκλοφορία στο Πλατύ Ημαθίας.
  • Εξαφάνιση πανάκριβων καινούργιων συστημάτων φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων (ηχοφωτεινά σήματα και μπάρες) σε όλο το μήκος του δικτύου της Πελοποννήσου.
  • Κλοπή των καλωδίων τηλεπικοινωνίας στην εγκαταλειμμένη μετρική γραμμή της Αττικής (Άγιοι Ανάργυροι - Κόρινθος). Αυτό το διαπίστωσα ο ίδιος πριν λίγες εβδομάδες σε όλο το μήκος της γραμμής από Ασπρόπυργο ως Μέγαρα. Πιστεύω ότι το ίδιο έχει συμβεί και στην υπόλοιπη γραμμή καθώς αποτελεί πανεύκολο στόχο.
  • Κλοπή ολόκληρου τμήματος σιδηροτροχιάς στην Κοζάνη (βλ. παλιότερη ανάρτηση όπου είχα αναφέρει στο τι μέλλει να συμβεί μετά την "εξυγίανση" του ΟΣΕ δια της περικοπής δρομολογίων).
Και αυτά είναι μόνο ενδεικτικά...Υπάρχουν σχεδόν καθημερινά κρούσματα που στοιχίζουν στον ΟΣΕ, και κατ' επέκταση στο φορολογούμενο, εκατομύρια ευρώ. Το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει αρκετές συλλήψεις κλεφτών (κυρίως αθίγγανοι έλληνες και βούλγαροι, αλλά και πακιστανοί οι οποίοι προσλαμβάνονται από τους αθίγγανους ως βοηθοί). Η δουλειά όμως του κυκλώματος φαίνεται να συνεχίζεται καθώς από όσο γνωρίζω δεν έχουν εντοπιστεί οι αποδέκτες, δηλαδή τα χυτήρια εκείνα που δέχονται τα προιόντα της κλοπής. Το κύκλωμα φαίνεται να είναι μεγάλο και τα κέρδη πολλά, ενώ η πρόσφατη κλοπή δείχνει ότι για τις κλοπές χρησιμοποιείται ειδικός εξοπλισμός ο οποίος, αν δε γίνει κάτι, κάπου αλλού θα χρησιμοποιηθεί σύντομα. Επιπλέον, για να γίνει μια τόσο μεγάλης κλίμακας κλοπή πρέπει να εξασφαλιστεί η σιωπή της τοπικής κοινωνίας και η αδιαφορία της αστυνομίας. Όμως, επειδή δεν είναι δυνατό όλο αυτό το διάστημα να μην αντιλήφθηκε κανένας τίποτα, η όλη υπόθεση παραπέμπει σε οργανωμένη "μαφία" την οποία γνωρίζει και φοβάται τόσο η τοπική κοινωνία και η αστυνομία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: